Mareritt

Mareritt: Hvordan unngå rare drømmer og få mer avslappende søvn

Hvorfor opplever vi mareritter? Den eksakte årsaken til marerittene er ukjent. Forskere tror at det er slik hjernen vår behandler negative følelser og opplevelser og overvinner stress samt traumer.

Det er velkjent at personer med depresjon og PTSD er mer sannsynlig å få mareritt enn andre. Også barn over fem år og ungdom har mer risk. Voksne er mindre utsatt for mareritter: bare 2-8% av mennesker over 25 år opplever mareritt. Hvis du er en av dem, må du ikke bare være oppmerksom på stressfaktorer i livet men også på søvnlengden din.

Mareritter: Hvorfor opplever vi rare drømmer

Oxford-forskere gjennomførte en studie som involverte nesten 850 personer: de ba om å rapportere om søvnmengden, frekvensen av fryktede drømmer og generelt velvære i to uker. Nesten umiddelbart ble folk delt inn i to grupper: «engstelig», med økt angstnivå; og «vanlig».

Medlemmene i den første gruppen fikk oftere mareritt av åpenbare grunner. Imidlertid fant forskere også et annet mønster: folk som sov i 9 timer eller mer opplevde også mareritt uavhengig av angstnivå. Kanskje årsaken er i endringen i søvnfaser om natten.

Vi opplever drømmer i REM-fasen, dette er den såkalte «REM-søvnen» som varer fra to minutter til en halvtime. Om morgenen øker varigheten av denne fasen, drømmene blir klarere. Hvis en person sover veldig lenge, er REM-fasen deres lenger, så om morgenen våkner de i kald svette av skremmende visjoner. Et slikt prospekt gjør for eksempel en lur under langhelg en ikke veldig god idé.

Forskere har foreslått en teori om hvorfor engstelige mennesker faller inn i gruppen som sover lenger, og i gruppen mennesker som har mareritt. Rastløse tanker gjør søvnen mindre dyp og avbrutt, så kroppen trenger mer tid til å hvile. Herav sover personen lenger og mareritter oppstår i den lange REM-fasen, som avbryter søvn og provoserer «over søvn». Nesten som en ond sirkel! I dette tilfellet er det verdt å kontakte en psykoterapeut og atferdsterapi fungerer bra for å lindre angst.

Det er også helt kjent at mareritt utløses ved å spise for mye før sengetid. Dette utløser metabolske prosesser der hjernen din er inkludert. Hjernen vår jobber aktivt og påvirker drømmeprosessen. Årsaken kan også være i inntak av visse medisiner, spesielt antidepressiva, nevrotransmittere og piller for å senke blodtrykket har en sterk effekt. Personer med søvnapné og «rastløse ben» syndrom er også utsatt for mareritt. De to siste tilfellene er årsaken til et legebesøk og valg av riktig behandling.

Hvordan unngå mareritter

Det er nødvendig å prøve å forstå om marerittet viser en konfliktsituasjon som eksisterer i virkeligheten, som drømmeren opplever om og om igjen. Hvis det handler om psykisk traume, trenger du behandling, hvis ikke, kan du begrense deg til aversjonsterapi, som forhindrer mareritt.

En av konseptene er konfrontasjonsterapi. Først skriver du ned marerittet ditt, og så leser du det høyt flere ganger. Som et resultat går du gjennom innholdet i marerittet så ofte at de ubehagelige opplevelsene forlater deg på grunn av den utviklede avhengigheten til drømmens handling.

Hvilke andre metoder er det? Den mest kjente teknikken akkurat nå er en metod for å øve inn mentale bilder (Imagery Rehearsal Therapy). Du må visualisere marerittets handling foran deg i en avslappet tilstand. Du må endre innholdet i drømmen til det ikke er noe ubehagelig igjen i handlingen. Du lager en ny fortelling som du kan bruke til å føle deg bedre.

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.