Søvnmangel: Hva skjer når du ikke får nok med søvn

Søvnmangel: Hva skjer når du ikke får nok med søvn

Livet vårt har blitt så travelt at det virker normal å ta en time eller to av søvn for å fullføre viktige ærender. Vi tror at det ikke er noe galt med det, at det ikke skader oss. Men leger er ikke enige. Ved å hele tiden nekte seg full søvn, risikerer du å ha mange helseproblemer på grunn av søvnmangel.

Hvorfor søvnmangel er så farlig

Under søvn utfører immunsystemet mange viktige regenerative funksjoner som er absolutt nødvendige for vår mentale og fysiske helse. Med søvnmangel kan immunsystemet ikke utføre sine funksjoner tilstrekkelig. Søvnmangel er spesielt farlig for mennesker som allerede lider av kroniske sykdommer.

Hva er tegn på søvnmangel?

De første tegnene på kronisk søvnmangel er ubehagelige følelser av tretthet, irritabilitet og konsentrasjonsvansker. Etter det kan det være problemer med å lese og snakke, manglende evne til å tenke logisk, lav kroppstemperatur og en betydelig økning i appetitt. Hvis mangelen fortsetter, kan disse symptomene oppstå: personen mister evnen til å navigere i verdensrommet, den visuelle oppfatningen av objekter blir forvrengt og følelser av apati og ønsket om å isolere oppstår.

Hvem er i fare for søvnmangel?

Mangel på søvn fører ikke alltid til kronisk søvnmangel. Du bør være forsiktig hvis du er kjenner til følgende problem:

Angst. Å bekymre seg for forhold, arbeid eller familieting kan overvelde nervesystemet.

Problemer med å sovne. Du slenger og snur deg i sengen lenge og lurer på hvor fort du sovner, men det går bare ikke an. Alle slags søvnforstyrrelser kan føre til søvnmangel.

Kroniske sykdommer. En rekke sykdommer (problemer med immunsystemet, høyt blodtrykk, sykdommer i ledd og ryggrad) kan øke risikoen for søvnforstyrrelser.

Hvordan bli kvitt søvnmangel?

Først av alt, opprett et ordentlig søvn- og hvileregime. Husk: 7-8 timers søvn er ingen mote eller luksus. Dette er tiden du investerer i din egen helse og velvære.

Hvis du ikke kan sovne, kan du prøve å løse dette med enkle hjelpemidler: kveldsturer, meditasjon, sove under et vektdyne. Hvis det ikke hjelper, må du avtale en somnolog for å velge behandling.

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.