Sovne på 1 minutt: Pusteøvelser for angst

Sovne på 1 minutt: Pusteøvelser for angst

En av hovedårsakene til at du ikke kan sove er den interne dialogen du har med deg selv. Det kan ofte oppstå på grunn av angst, emosjonelle minner fra tidligere hendelser eller intens forberedelse for den kommende dagen. Du kan lære å sovne på et øyeblikk ved hjelp av disse pusteteknikkene og øvelsene.

«4-7-8» Metode

For å lære å sovne raskt, bør denne metoden praktiseres to ganger om dagen i to måneder. Bruk først tuppen av tungen for å nå ganen bak de øvre tennene, og pust deretter inn med munnen lukket i fire sekunder. Hold deretter pusten i syv sekunder og prøv å puste ut til du har telt til åtte. Gjenta så mange ganger som nødvendig for å føle deg trøtt. For hver lykket øvelse trenger du mindre repetisjoner, og du øker effekten av avslapning og hvile.

«5 sekunders» pusteøvelse

Hver pustefase (innånding, paus og utånding) må gjøres innen fem sekunder. Pust sakte inn i fem sekunder, pause i fem sekunder og pust ut i fem. Hvis det ikke er tungt for kroppen, øker du lengden på hver fase gradvis til 6-8 sekunder, men ikke mer enn ti. Fokuset bør være på utpust, det er da du lærer å nyte. Med denne pusteteknikken vil du til slutt bli trøtt og har lust på å sovne.

Pust og tell til ti

For å sovne med denne teknikken, må du puste og samtidig telle hver pustefase: pust inn – en, pust ut – to, pust inn igjen – tre og så videre. Pust gjennom munnen ganske dypt og fortsett å telle til ti – gjenta deretter syklusen. Det tar vanligvis ikke mer enn tre sykluser å begynne å sovne.

Pust med økende avslapning

Sett deg i en behagelig stol eller legg deg ned, lukk øynene og begynn å puste stille og dypt. Start en sekvens først med spenning og deretter slapp av forskjellige muskelgrupper: hender og underarmer, skuldre, ansikt, nakke, bryst og mellomgulv, rygg og underliv, hofter, ben, føtter. Stram hver sone i 5-10 sekunder, og slipp den i 15-20 sekunder. Teknikken hjelper deg å føle forskjellen mellom disse to forholdene, og med riktig trening kan du slappe av de musklene som føles stramme.

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.