Melatonin: hvordan sove bedre

Melatonin: hvordan sove bedre

Alle har hørt om søvnhormonet, men ikke mange vet hvordan, hvor og hvorfor det er produsert. I denne artikkelen, finner du alt du trenger å vite om melatonin.

Hva er melatonin og hvorfor er det nøkkelen til kvalitetssøvn?

I søvnvåkningssyklusen produseres det naturlige søvnhormonet, melatonin, av pinealkjertelen i hjernen og slippes ut i blodet. Produksjonen av melatonin trenger mørke: kroppen begynner å jobbe på dette hormonet to timer før du legger deg.

Det vil si at hvis du klokken 21.00 går til sengs klokken 23.00 eller 22:00 hvis du legger deg ved midnatt. Den mest aktive tiden for melatonin er fra 2 til 4 om morgenen. Som er hvorfor vi trenger å sove på denne tiden.

Melatonin: hvem er kontraindisert

For de som opplever konstant mangel på søvn og stress, anbefaler leger å ofte ta små doser med melatonin, som er tilgjengelig i form av tabletter. Men du bør aldri ta dem uten å ha forhørt deg med en spesialist: du kan provosere bivirkninger, for eksempel søvnighet på dagtid, hodepine og litt svimmelhet.

Melatonin blir av mange feilaktig betraktet som sovepiller, men det er det ikke. En av dens roller i kroppen er reguleringen av døgnrytmer. Det fungerer også som en regulator av hormon- og immunsystemet, samtidig som det gir en antiinflammatorisk effekt. I tillegg er melatonin en antioksidant, et av ungdommens hormoner.

Betyr dette at vi alle må gå til apoteket og velge en melatonin medisin for oss selv? Definitivt ikke. Det er nyanser i å ta dette tillegget, så avtalen bør bare gjøres av en spesialist. Men hver enkelt av oss er i stand til å påvirke dets syntese, kompetent bygge vår egen daglige rutine.

Hvordan forbedre søvn?

Vektdyner er en effektiv og trygg behandling for søvnløshet hos pasienter med alvorlig depressiv lidelse, bipolar lidelse, generalisert angstlidelse eller oppmerksomhetsforstyrrelse med hyperaktivitetsforstyrrelse.

Vektdyner hjelper mot stress og søvnproblemer, i tillegg til angst, ADHD eller panikkanfall. Dette prinsippet virker ved å legge press på ledd, muskler og sener, som igjen virker avslappende på kroppen. Utskillelsen av serotonin og melatonin øker også når du sover under et vektteppe. Serotonin, kjent som «lykkehormonet» har en positiv effekt på humøret, mens melatoninet som produseres får deg til å sove eller slappe av raskere og dypere.

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.