Vektdyne som hjelpemiddel mot vinterdepresjon

Vektdyne som hjelpemiddel mot vinterdepresjon

Vinterdepresjon er ingen myte. Forskere har til og med et navn for det: Winter Blues. For mange av oss, er vinterdepresjon virkelig en styrkeprøve. I månedsvis kan vi føle apati, konstant tretthet, dårlig humør, motvilje mot å gjøre noe, og en tendens til å utsette ting til senere. Visse opplever til og med nedsatt selvfølgelse eller økt appetit. Om du er en av de som teller ned dagene til våren, bør du vurdere en vektdyne eller et vektteppe som en naturlig humørforsterker for å komme deg gjennom vinteren. Hvordan kan et vektteppe forbedre humøret, og hvilke andre redskaper finnes det, som kan hjelpe? Les mer nedenfor.

Vinterdepresjon: Hvorfor oppstår den

Det er veldig vanlig, at vi allerede i midten av høsten begynner å kjenne de første tegnene på vinterdepresjon. Den viktigste årsaken til vinterdepresjon, er selvfølgelig, at det blir mindre sollys. Fordi det begynner å mørkne mye tidligere, reduseres produksjonen av serotonin i kroppen, og dette resulterer i at melatonin, som produseres i mørke, økes.

Vinterdepresjon: Slik takler du den

Bruk mer tid utendørs. Selv om været er overskyet, vil lyset ute alltid være høyere til tross for mangel på sol.

Lag en vintermeny. Forbered deg og planlegg hvordan du skal komme deg gjennom vinteren, når det kommer til både kosthold og helse. Ernæringseksperter anbefaler å spise mer omega-3-rik fet fisk som tunfisk, laks og ørret. Disse matvarene vil hjelpe deg å opprettholde en positiv holdning.

Planlegg en reise til varmere strøk. Hvis solen ikke kommer til deg, får du dra et sted der den finnes! Om det så bare er en uke, så hjelper det på med et par dager i sol, lys og varme. Det vil ikke bare hjelpe deg å holde humøret og energien oppe, men vil også gi deg litt mer vitamin D som er veldig viktig i mørketiden.

Vær mer sosial og aktiv. Dette er en god måte å bekjempe symptomer på vinterdpresjon. Hold kontakt med venner og bekjente og tving deg selv ut for å treffe dem!

En vektdyne eller et vektteppe kan løfte humøret ditt

Høy søvnkvalitet er særdeles viktig for å kunne skape nok energi til at vi kan klare oss i hverdagen. Vektdynen er et relativt nytt verktøy for å forbedre søvnen samt for å holde vinterdepresjonen og angsten borte, som har gjort dem til svært populære dyner hos moderne, stressede mennesker.

Dette lette trykket fra teppet får stor effekt når det legges over kroppen. Teppet skaper det som kalles «deep touch stimulation», som får hjernen til å produsere neurontransmitorer slik som serotonin og dopamin. Når de kombineres med beroligende melatonin har disse naturlige stoffene en beroligende effekt på kroppen, og hjelper til å balansere og roe ned nervesystemet, og dette fører til god søvn.

Vektdynen ble utviklet til å lindre angst hos personer med forskjellige autisme-diagnoser. Men i de senere årene har dynene blitt brukt av personer uten diagnoser, og det har vist seg å gi fantastiske resultater hos mennesker som lider av stress, angst, insomni, søvnnedgang, depresjon, smertesymptomer og restless leg syndrom. Forskningen viser at vektdynen gir en følelse av trygghet og avslapping. Så hvilken vekt på vektdynen bør vi bruke for å få det beste resultatet? En tommelregel kan være at teppet skal veie ca 10% av kroppsvekten vår, og hos The NAP Lab finnes tepper som veier 5, 7, 9 og 11 kg.

Selv om søvnen din om vinteren er lengre enn normalt, kan vektdynen gjøre sovnen så behagelig og sunn som mulig, som betyr at vi kan våkne med mer energi om morgenen.

Epostadressa di blir ikkje synleg.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.