REM Sleep: Forstå det mysteriske i søvnmønster vårt

I dag mer enn noen gang kan vi se på søvnsyklusen vår med forskjellige innovative søvnsporere. Men all den dataen er bare fornuftig hvis vi vet hva de betyr og hva vi trenger å forbedre etter.

Selv om alle søvnsyklusfaserne er viktige, spiller REM-søvnen den mest spesifikke rollen og utfordrer forskere til å lære hvorfor den skiller seg fra andre. Hva er det, og hvorfor ser du ut som en gretten pjokk når du ikke får nok med REM-søvn?

REM Søvn vs non-REM Søvn: Fem magiske søvnfaser

Søvn består av to hovedtilstander: REM (raske øyebevegelse) og non-REM søvn. I sin tur består non-REM-søvn av flere faser, mens REM-søvn bare er et enkelt stadie. La oss se hva som skjer under hver av dem.

Non-REM Søvn: Fase 1 (Sovne)

Den første fasen av non-REM søvn skjer når du begynner å sovne. Det varer i ca 10-15 minutter hvis du er sunn og i god form. Men hvis du sovner øyeblikkelig, uten å ta nok tid til å slappe av på puten, så er du for trøtt, du må legge deg tidligere.

Non-REM Søvn: Fase 2 (Lett Søvn)

Denne fasen varer omtrent 20 minutter. Kroppstemperaturen synker, hjerterytmen sakker ned, bevisstheten slås av. Men samtidig skjerpes hørselen din. Du kan våkne av lett støy. Hvis du våkner på dette stadiet, kan du føle deg oppdatert. Spesielt hvis du sovnet på dagtid. Men det vil ikke være vanskelig å sove videre: du sovner lett igjen.

barn vägd filt

Non-REM Søvn: Fase 3 (Delta Søvn)

Denne fasen av dyp søvn varer i omtrent 40 minutter. Det er kortere om morgenen enn om kvelden. I denne fasen er det umulig å våkne på egen hånd. Hvis noen vekker deg, vil du ikke umiddelbart finne ut hvor du er og hva som skjer. På dette søvnstadiet kan det oppstå mareritter, snakking i drømmer og søvngang.

Nyfødte babyer trenger 14-17 timer dyp søvn per dag. Personer under 30 år får rundt to timer dyp søvn hver natt. Eldre over 65 år får bare en halv times dyp søvn hver natt. Med alderen bruker folk mer og mer tid i REM-søvn, og ikke i dyp søvn.

Non-REM Søvn: Fase 4 (Dyp Søvn)

Den fjerde non-REM søvnfasen er preget av veldig dyp søvn. Det er mye vanskeligere å vekke en sovende person enn i tredje fasen. Dyp søvn styrker immunforsvaret, lar oss se bra ut, være rolige om morgenen. Det varer i omtrent 40 minutter. Hvis vi blir vekket, vil vi absolutt ønske å ta litt mer søvn. Det er viktig å sakte forlate denne søvnfasen, la deg våkne uten å ha det travelt.

Non-REM Søvn: Fase 5

REM-søvn forekommer vanligvis omtrent 90 minutter etter å ha sovnet. Hvis du observerer en sovende person fra siden, kan du se at øynene hans beveger seg i forskjellige retninger, noen ganger beveger folk armene og bena og snur seg. På dette tidspunktet kan kroppstemperaturen stadig endres.

Den første perioden med REM-søvn varer omtrent ti minutter, varigheten av hver neste periode øker. Om morgenen når varigheten av REM-søvn en time. Det er i løpet av denne fasen at folk drømmer. Hvis du våkner på dette stadiet av søvn, kan du fortelle din drøm i alle detaljer.

Så hvor mye dyp søvn mot lett søvn skal du få til å føle deg uthvilt? I løpet av natten veksler REM-søvn og non-REM-søvn med hverandre. Normalt varer non-REM-søvn i omtrent 90 minutter. Så kommer REM-søvnfasen som varer 10-20 minutter. Sammen danner de en syklus som er omtrent 100-120 minutter lang. For en uthvilt kropp er det nødvendig å sove gjennom fem slike sykluser. Imidlertid blir REM-søvnfasen lengre for hver søvnsyklus og non-REM søvnen kortere.

Når du ikke får nok med REM-søvn og non-REM-søvn

Uten riktig veksling av begge søvnfasene begynner kroppen bokstavelig talt å dø. En person som er utsatt for søvnmangel, kan ikke gjenopprette fysiske ressurser, immunforsvaret svekkes, bevisstheten blir uklar. I tillegg øker det risikoen for virusinfeksjoner, vektøkning, diabetes, høyt blodtrykk, hjertesykdom og psykiske lidelser.

Oppsummering: hvis du i non-REM søvnfasen hjelper deg å komme deg fysisk, så blir du mentalt på REM-søvnfasen. Mengden tid brukt i disse fasene avtar med alderen, noe som betyr at kroppens evne til å regenerere også avtar.

Hvorfor er REM-søvn viktig

Under REM-søvn «kommer hjernen vår tilbake til livet» og omorganiserer all informasjon. I løpet av denne fasen filtrerer hjernen unødvendige data, forbedrer hukommelsen og kobler livserfaring. Denne prosessen fremmer også læring og neuronal vekst. Vi må gjennom REM-fasen så mye som mulig hvis vi vil huske informasjon bedre. Dessuten er ikke å få REM-søvn knyttet til større risiko for migrene, fedme, diabetes, demens, depresjon, hjerte- og karsykdommer og kreft.

Hvordan få mer REM-søvn hver natt

Tenk på hvor avslappet du føler deg etter at du har hatt en fin, lang massasje. Denne effekten er hva en vektdyne kan gjøre. Dypt trykk fra vektdyner stimulerer oksytocin, også kjent som det “velvære hormonet” som er involvert i å regulere søvnsyklusene våre. Økende nivåer av oksytocin under REM-søvn med et vektdyne kan øke den generelle søvntiden og forbedre søvnkvaliteten din.

Fordi vektdyner sender deg inn i dypere REM-søvn, gjør deg klar til å oppleve noen rare og livlige drømmer! Spesielt når du er noen som nesten aldri husker drømmene dine, vil det være noe nytt og morsomt for deg.

I tillegg til at vektdyner forbedrer kvaliteten på REM-søvn om natten, kan du også bruke dem til dette formålet om dagen når du vil ha en siesta. Har du aldri vært flink til å ta lur? Bli en proffs med en vektdyne: den hjelper deg med å sovne raskt og føle deg mye mer uthvilt når du våkner.

Epostadressa di blir ikkje synleg.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.