polyfasisk søvn

Hvor mye søvn trenger vi for å være en «Supermenneske»: Bli kjent med polyfasisk søvn

Vi er vant til å tenke at den eneste sunne søvnen er den som oppstår om natten og varer i åtte timer. Men kanskje er det et ganske fornuftig alternativ til en slik tidsplan.

Når det gjelder hvor mye søvn som trengs, har katter og hunder rett

Hvis du har en katt eller hund hjemme hos deg, har du sannsynligvis lagt merke til kjæledyrets sovemønster. De sover også lenge og i to faser: REM og ikke-REM søvn. Men det er en grunnleggende forskjell mellom oss: katter og hunder sover i små intervaller hele dagen. I løpet av disse periodene er de ofte halvvåken og reagerer på støy og andre ytre stimuli.

For å beregne hvor mye søvn vi trenger, tenker vi definitivt ikke på å bryte søvn med intervaller. Alt vi ønsker er å sove i minst 7-8 timer. Hvordan ellers, hvis storbylivet krever at vi er uthvilt nok til å holde tritt med ditt og datt?

I flere tiår har de såkalte søvnhackerne eksperimentert med seg selv for å forstå hvor mye søvn vi egentlig trenger. Spesielt ønsket de å komme litt nærmere de daglige søvnmønstrene til store genier som bare brukte noen timer på søvn. En løsning er å sove med korte intervaller (akkurat som katten eller hunden din), men samtidig redusere den vanlige 7-8 timers hvile til fem eller t.o.m. tre. Denne metoden kalles polyfasisk søvn.

Vil naturen at vi skal sove to ganger?

Regelen om åtte timers uavbrutt søvn er faktisk ikke noe mer enn en moderne trend. Så rart det kan høres ut så pleide folk å sove i to faser. Denne metoden var veldig vanlig i det førindustrielle Europa, noe som kan bevises ved å referere til litteraturen fra disse årene.

Folk tenkte ikke så mye på det virkelige søvnbehovet: de sovnet først etter mørkets frembrudd og våknet igjen etter midnatt. Den «andre» søvnen begynte noen timer senere og endte ved daggry. Tiden mellom disse to fasene var spendert på enkle aktiviteter: å ha sex, sy eller strikke, lese bøker i lyset og så videre.

Alt endret seg da den første gatebelysningen og elektrisiteten dukket opp i Europa (og over hele verden). Mørket var ikke lenger et hinder for alle slags aktiviteter. Som et resultat begynte folk å tilbringe fritiden i flere timer i en opplyst stue med slektninger, gjester eller favorittboken.

Med spredningen av teknologi har livets rytme endret seg dramatisk, men menneskelig natur har ikke gjort det. I forsøk på å finne ut hvor mye søvn vi virkelig trenger fant den amerikanske psykiateren Thomas Wehr i 1990 at polyfasisk søvn kan komme tilbake til oss med forsvinning av kunstig lys.

De frivillige deltakeren i eksperimenten hans ble plassert i rom nedsenket i mørket i 14 timer om dagen (som skjer i naturen i vintersesongen). Den første natten sov de kontinuerlig i 11 timer, deretter våre vanlige 8 timer. Men over tid, da kroppen vendte seg bort fra elektrisk belysning og tilpasset seg «naturlige» forhold, begynte deltakerne i eksperimentet å sove i to faser med en pause på flere timer. Akkurat som innbyggerne i det førindustrielle Europa.

Hvor mye søvn trenger vi: Hva hevder fortalere for polyfasisk søvn

Fortalere for polyfasisk søvn sier at intervalsøvn kan maksimere tiden vi bruker i REM og ikke-REM søvn. Drømmende, hukommelses- og stemningsregulering oppstår under REM-søvn, mens ikke-REM søvn anses å være den dypeste og mest gjenopprettende fasen.

Mange som øver på polyfasisk søvn, tror at når det gjelder hvor mye søvn vi egentlig trenger, er andre faser av syklusen unødvendige, og ved å eliminere dem, kan de bruke mer produktive våkne timer på å bli en «supermenneske». De sier også at hvis den industrielle revolusjonen har oversvømmet oss med lys, kan den digitale revolusjonen være langt mer sympatisk for polyfasisk søvn.

Nå blir fjernarbeid, frilans og fleksibelt arbeid stadig mer vanlig. Og de som er våkne om natten kan finne en harmonisk balanse mellom flerfasisk søvn og arbeidsforpliktelser ved å vedta en mindre streng rutine. Hvis vi kan finne tid til å våkne om natten og reflektere en stund, kan vi få kontakt med kreativitet og fantasier igjen.

Bytte til flerfasisk søvnmåte

Men er polyfasisk søvn faktisk bra for helsen vår? Dessverre er det ingen vitenskapelig forskning som støtter fordelene med polyfasisk søvnmønster. Idag er polyfasisk søvn ikke godt forstått. Imidlertid er alle forskjellige og søvnkrav er ikke noe unntak.

Virkeligheten er at mestring av segmenterte søvnmåter kan være vanskelig for mange av oss. Det vil ta uker eller t.o.m. måneder med trening å gjennomføre en polyfasisk søvnsyklus.

Hvis du bestemmer deg for å endre søvnplanen din, gjør det hellerst under tilsyn av en lege slik at dere regelmessigt og objektivt kan overvåke blodtrykk, blodsukker, kolesterol, vekt, hjertefrekvens og mental helse for å forstå hvor mye søvn du virkelig trenger.

Epostadressa di blir ikkje synleg.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.