Bevisst drømming: Hvordan kontrollere drømmene dine

Bevisst drømming: Hvordan kontrollere drømmene dine

Folk drømmer ofte om at de flyr, faller dypt eller blir jaget. Drømmer er vanligvis i fargerik eller svarthvite bilder. Men vi kan også oppleve lyd, smak og lukt i søvn. Hvorfor har vi drømmer og er det mulig å kontrollere dem? La oss prøve å forstå dette.

Hvorfor vi drømmer

Forskere er ikke enige om hvorfor vi drømmer. Det er flere teorier:

Hukommelsesutvikling. Drømmer kan ha en viktig kognitiv funksjon for å forbedre hukommelsen.

Emosjonell behandling. Evnen til å leke med følelser og opplevelser i forskjellige fiktive situasjoner kan være nødvendig for at hjernen skal kunne kontrollere følelser i virkeligheten.

Mental rensing. Drømme kan være en måte for hjernen å organisere spredt, feil eller unødvendig informasjon i hodet.

Hendelsesanalyse. Drømmer kan være en form for forvrengt reprise av hendelser for å vurdere og analysere nylige hendelser.

Hjernens perifere arrangement. I følge denne teorien er drømmer bare et biprodukt av søvn og har liten betydning.

Når vi drømmer

Folk drømmer cirka to timer om natten. I gjennomsnitt sover vi i 90-minutters sykluser. Hver syklus begynner med en langsom fase først, etterfulgt av en rask (REM-søvn, rask øyebevegelse). Drømmer kan forekomme i alle søvnfaser, men de villeste drømmene oppstår i den raske fasen. I løpet av denne tiden er hjernen aktiv på omtrent samme måte som i våken tilstand. Drømmer i en langsom fase har et mer sammenhengende innhold: tanker eller minner er knyttet til en bestemt tid og sted.

REM-søvn om natten er ujevnt fordelt. I den første syklusen kan det hende at den raske fasen ikke er til stede eller varer for kort. De raske fasene blir lenger midt på natten. I løpet av den andre halvdel av natten kan de vare i omtrent en time. Dette betyr at drømmer vanligvis oppstår flere timer før de våkner.

Under REM-søvn avtar muskeltonen slik at du ikke med vilje skader deg selv mens en actionfilm spiller i hodet ditt. Alt skjer utelukkende i hodet. Bare øyebollene beveger seg raskt. Noen nevrotransmittere er passiverte, som histamin, serotonin og noradrenalin, mens blant annet acetylkolin og dopamin jobber hardere. Noen forskere forbinder dopamin med hallusinasjoner. Derfor virker noen drømmer så rare.

Forholdet mellom tid og rom endres også når vi drømmer. Det kan se ut som tiden varer evig eller flyr veldig fort.

Er det mulig å kontrollere drømmene sine

Bevisst drømming er vanligvis spontan og sjelden. For å studere dem har forskere lært å påkalle dem med forskjellige metoder. Høres magisk ut, men drømmekontroll er ikke magi uten teknologi. Her er de mest populære måtene.

RT-teknologi (reality testing). I løpet av dagen må du gjennomgå tester for å skille mellom søvn og virkelighet. Forskere foreslår at du trener slik at du kan finne ut om du sover eller ikke.

WBTB-teknologi (waking back to bed). Du våkner etter fem timers søvn, holder deg våken i 15 minutter til en og en halv time og legger deg deretter igjen.

MILD-teknologi (mnemonisk induksjon av klare drømmer). Du våkner etter fem timers søvn og setter deg opp til å huske at når du sovner igjen, er du klar over at du sover. Det er nødvendig å gjenta uttrykket: «Neste gang jeg sovner husker jeg at jeg er i en drøm.»

SSILD-teknologi (lucid dreaming, initiated by the senses). Du må også våkne etter fem timers søvn og først fokusere på det visuelle, deretter på hørselen og deretter på de fysiske følelsene. Ta en pause og gjenta noen lignende sykluser: observer syn, hørsel og berøring. Du kan ligge med lukkede øyne hvis du ikke kan se noe i mørket, lytte til hjerteslag hvis du ikke kan høre noe og føle vekten av et teppe eller mykheten til en pute. Prøv deretter å sovne igjen.

Hvordan drømmer påvirker helsen

Noen studier har funnet en sammenheng mellom bevisste drømmer og marerittets nederlag. Søvnbehandling er imidlertid ineffektiv for personer med PTSD (posttraumatisk stresslidelse). Bevisste drømmer kan ofte svekke søvnkvaliteten på grunn av varierende naturlige sykluser. De kan også være dårlige for mental helse fordi linjen mellom søvn og virkelighet blir uskarpt.

Selv de rareste drømmene er en normal del av sunn søvn. De hjelper til med å tenke klart, huske informasjon bedre, være i godt humør og generelt forbedre trivsel. Mennesker som husker drømmene sine har forbedret kreative tenkning. Til og med mareritter er normalt og vanligvis ufarlige, så lenge som de ikke vekker deg systematisk. Gjentatte mareritt kan forverre symptomene på mennesker med psykiske lidelser, for eksempel de som lider av angst eller PTSD.

Epostadressa di blir ikkje synleg.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.