Soveposisjoner-Dame-sover-med-hodet-på-skrivebord

Slik kan riktig soveposisjon gi deg bedre søvn

Når vi gjør yoga eller løfter vekter på trening, har vi vanligvis utrolig bra kontroll på holdningen vår, dette er er selvfølgelig for å unngå skader, samt maksimere resultater av treningen. Det mange ikke vet er at samme prinsipp som gjelder ved trening, også gjelder når det kommer til søvn. Antall timer du sover om natten, samt selve kvaliteten på søvnen, har utrolig stor påvirkning på din kropp og dens funksjoner. I dette blogginnlegget skal vi derfor gå inn på hvordan du kan få bedre søvn gjennom å bytte soveposisjon. 

Sove på ryggen

Ifølge mange eksperter er det best å sove på ryggen for å få så mye som mulig ut av søvnen din. Det er en rekke grunner til at ekspertene mener dette. For det første er det den mest skånsomme soveposisjonen for ryggraden. Videre vil du mest sannsynlig ikke bli forstyrret av raping og oppstøt om du sover på ryggen. 

Alle som er opptatt av skjønnhet, spiss ørene: å sove på ryggen gjør at huden får puste, som fører til redusert risiko for dermatologiske problemer og forekomst av rynker. Ulempene med denne soveposisjonen er for eksempel at den gjør deg mer utsatt for snorking og øker risikoen for søvnapné.

Les også: Seks grunner til hvorfor du ikke får sove og tips til håndtering

Sove på magen

Dette er en soveposisjon med både fordeler og ulemper. Om du skal insistere på denne soveposisjonen, bør du sørge for å gjøre det på riktig måte. En oppadvendt soveposisjon med for eksempel rette ben og armer forlenget langs sidene, er ikke å foretrekke. Årsaken er at denne posisjonen er til fare for ryggen din ettersom den fjerner den naturlige kurven i korsryggen.  I tillegg er hodet lagt til den ene siden og presset mot puten i mange timer på rad. Det sier seg selv at denne soveposisjonen ikke fører til maksimal hvile. 

Likevel tyder noe forskning på at det å sove på magen kan ha en positiv effekt når det kommer til å motvirke snorking, samt noen symptomer på søvnapné. 

Videre ser vi at årsaken til at mange sover på magen i de fleste tilfeller er avhengig av hvilken type seng du har. Dette er fordi sengen ikke gir den støtten du faktisk trenger når du sover. Et tips for de som sover på magen er å sjekke sengene våre som er produsert spesielt for å gi deg den perfekte støtten som vi alle fortjener. 

Sove på siden

De fleste foretrekker å sove på siden. Det er mange grunner til dette. For eksempel har vi den mest intense fasen av søvn og utvikling i livet da vi var i livmoren, krøllet sammen i fosterstilling i ni måneder. Med andre ord er det ikke rart at denne soveposisjonen føles så naturlig for mange. Sammenlignet med å sove på ryggen, er det mer sannsynlig at denne soveposisjonen reduserer snorking, samt gir frie luftveier. Det er ikke uten grunn at bevisstløse mennesker skal legges på siden. Studier har også vist at å sove på siden – spesielt på venstre side, kan redusere fordøyelsesproblemer som raping og halsbrann. 

Nysgjerrig på flere måter å forbedre søvnen din? Les våre guider for bedre søvn her 

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.