Barn sovnet i seng med sleepy sheep vektteppe i armene
Få barnet til å sovne trygt og rolig med tips fra NAP Lab.

Slik får du barnet ditt til å sovne

De fleste foreldre har erfaring med barn som har problemer med å sovne. Timene går og til slutt er mamma og pappa så slitne at de sovner så snart barnet sover. I de fleste tilfeller handler det om søvnfaser som er en naturlig del av barnets utvikling. Mange opplever imidlertid at barnets sovevaner blir et problem som påvirker hele hverdagen. I dette blogginnlegget vil vi derfor komme med tips om hva du kan gjøre for å få barnet til å sovne lettere. 

Forberedelser for at barnet skal sove

Slapp av og delta i rolige aktiviteter. Å gå rett fra støy og lek til å prøve å sove, er noe de færreste kan gjøre (det gjelder også voksne). For de fleste barn er det også viktig å ha klare rutiner når det gjelder sengetid. Det kan for eksempel handle om å ta på seg pyjamas, pusse tennene, si god natt til alle i familien og deretter lese en bok eller lytte til et eventyr. Her er det viktig at du som forelder ikke har det travelt. La barnet ta seg tid til å slappe av og roe ned. Barn merker lett om mor eller far er stresset, og stress har evne til å være smittsomt. 

Sørg for at rommet er mørkt, kjølig og stille (men ikke for stille).

Barn er akkurat som voksne når det gjelder søvn. De vil ikke være for varme når de sover, og barn har en tendens til å bli veldig varme. Videre vil mange barn ha det mørkt når de skal sove. Barn generelt, spesielt små barn, er eksperter på å tolke det minste lys som et tegn på at det er morgen og på tide å stå opp. Derfor er det lurt å investere i blendingsgardiner, spesielt i den lettere delen av året. 

Barn har også ekstremt sensitiv hørsel. Når det gjelder lyd, er det imidlertid individuelt fra barn til barn hva de foretrekker. For eksempel vil noen mennesker at det skal være veldig stille når de skal sove, andre kan ikke hvile uten å høre foreldrene i naborommet, eller lytte til hvit støy. 

Hva gjør jeg om barnet fortsatt har problemer med å sovne?

Noen barn har imidlertid mye energi igjen, selv om det er lenge etter leggetid. Det kan også handle om at barnet er overtrøtt, med alt det innebærer av skrik, gråt og ville protester. 

I disse situasjonene er det ikke mye mer du kan gjøre enn å vente på at barnet skal roe seg av seg selv. Det kan også være at barnet har et stort behov for fysisk nærhet for å komme til ro. Hvis du ikke vil eller kan ligge ved siden av barnet før det sovner, kan et vektteppe være et godt alternativ. 

Vektteppe – Den beste søvnassistenten for barn

Vekttepper og tepper har lenge vært brukt som søvnhjelpemiddel for barn som har problemer med å sovne. Dyne eller tepper med ekstra vekt har vist seg å være svært effektive når det gjelder redusert angst og bedre søvn, både hos barn og voksne. 

Et vektteppe eller vektdyne  gir en koselig og trygg følelse av å bli omfavnet. I motsetning til mange tepper er et vektteppe kjølig og behagelig hele natten. NAP Labs vektteppe Sleepy Sheepy er spesielt utviklet for barn og er et kosedyr og et smokketeppe i ett. 

Sleepy Sheepy er også god å ha i fanget ved skolearbeid, eller når du er på reise (for eksempel i bilen eller på toget). 

Når barnet da når alderen, kan det bytte til en ordentlig vektdyne, dvs. hvis barnet fortsatt trenger ekstra vekt. Våre vektdyner er tilgjengelige i vekt fra 5 kg opp til 11 kg. Rådfør deg alltid med lege angående vektdyne for barn. 

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.