Panikk anfall vs. Angst anfall: Hva er forskjellen?

Panikk anfall vs. Angst anfall: Hva er forskjellen?

Konstant stress blir stadig hovedgrunnen til panikkanfall. Hvordan skille en panikkepisode fra angst, hva trenger du å vite om mekanismene for panikk og hvordan kan du hjelpe deg selv hvis du fortsatt har fåranfall?

Hva er et panikkanfall?

Panikklidelse er en sykdom karakterisert av gjentagende anfall av alvorlig angst. Det er ikke alltid mulig assosiere dem med visse situasjoner eller omstendigheter, og derfor kunne forutse dem.

Under et panikkanfall, føler du en intens frykt og ubehag i kroppen, vegetative lidelser (økt pust, puls, svetting), som kan vare fra 5 til 30 minutter. Panikken forsvinner vanligvis innen 10 minutter. Opplevelsene og sensasjonene er så sterke at de noen ganger krever akutt medisinsk (psykiatrisk) omsorg.

Panikkanfall symptomer

Under et panikkanfall observeres minst 4 av følgende 14 symptomer:

  • Følelse av at man ikke får nok luft
  • Plutselig følelse av fysisk svakhet, svimmelhet
  • Svimmelhet
  • Økt eller rask hjerterytme
  • Skjelvinger
  • Overdreven svette
  • Følelse av at man kveles
  • Kvalme, ubehag i mage og tarm
  • Derealisering (følelsen av at objekter er uvirkelige) og depersonalisering (som om ens eget «jeg» har flyttet bort eller er «ikke her»).
  • Følelse av nummenhet eller kravling i forskjellige deler av kroppen
  • Føler varme eller kulde
  • Smerte eller ubehag
  • Frykt for døden, enten fra et hjerteinfarkt eller kvelning
  • Frykt for å miste selvkontrollen (gjøre noe upassende) eller bli gal

Hva er forskjellen mellom panikkanfall og angstanfall?

Det er veldig viktig å skille overveldende angst fra et panikkanfall. Økt angst, i motsetning til panikkanfall, er forbundet med forskjellige hendelser og aktiviteter: business, studere, helse osv. På samme tid, er en følelse av frykt, muskelspenninger, svetting, skjelving, ubehagelige opplevelser i magen, frykt for en ulykke eller sykdom, urovekkende. Opplevelser av slike følelser er ubehagelig, men de når ikke nivået av panikk. Panikkanfall kjennetegnes ved at de oppstår uten noen åpenbar grunn.

Hvordan stoppe et panikkanfall

Den raskeste og sikreste måten er å se en psykoterapeut eller psykolog. Hvis det ikke er mulig å søke hjelp fra en spesialist eller hvis du plutselig oppelever et panikkanfall, kan du ringe noen på telefonen for å bli distrahert. Start en samtale med noen i nærheten. Du kan også distrahere deg selv med smertefull stimuli, slik som å klype deg selv.

Du kan puste i en papirpose: pust først inn, deretter ut. I dette øyeblikket øker innholdet av karbondioksid i blodet og nervesystemet blir hemmet. Hjerneceller blir mindre oppgiret.

Dersom du føler at du er på vei til å få et anfall, bør du ta deg en løpetur. Fordi pusten og pulsen øker, begynner adrenalinet å finne naturlige bruksområder. Som et resultat identifiseres ikke det som skjer med panikk, men med logiske manifestasjoner av fysisk aktivitet. Det hjelper ikke alle, men det fungerer ofte for unge mennesker.

Vektdyner for panikkanfall og angst

Hvordan bli kvitt panikkanfall og angst før og etter søvn? Vi anbefaler å prøve en vektdyne. Den avslappende og helbredende effekten av vektdyner oppnås gjennom dypt trykk på alle deler av kroppen.

Å være innpakket i et slikt teppe påvirker underbevisstheten og øker utskillelsen av serotonin, det såkalte lykkehormonet, og melatonin, også kjent som søvnhormon. Den euforiske følelsen av fullstendig avslapning oppnådd på denne måten gjør søvnen din mer sunn (dyp og kontinuerlig), og du vil definitivt føle deg roligere neste dag.

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.