Hvorfor snakker folk i søvne?

Hvorfor snakker folk i søvne?

Omtrent en prosent av de voksne snakker av og til i søvne. Som regel er dette et ganske usammenhengende sett med ord, og når de våkner, glemmer de helt hva de mente. Ifølge forskerne er det ikke en patologi å snakke i søvn, men det kan fortsatt indikere noen fysiologiske problemer.

Snakke i søvne: Betyr

Det er to situasjoner når folk begynner å snakke i søvne. Den første finner sted i barndommen. Vanligvis, begynner barn å snakke i søvne etter sterke opplevelser eller levende episoder i livet, som for eksempel, det første besøket i barnehagen, kontakt med dyr i dyrehagen. I dette tilfellet signaliserer ikke å snakke i søvn noen mental eller fysisk svekkelse. Dette er ikke en sykdom, men en egenskap. I sosiale termer kan dette på en eller annen måte forstyrre, men ikke noe mer.

Ofte er det å snakke i søvne arvet, spesielt hvis en av barnets foreldre også snakket i søvnet i løpet av barndommen. Det kan hende at denne uvanen ikke går bort med alderen. Dette observeres i 1-2% av mennesker som snakket i søvne ved en tidligere alder. I tillegg til det faktum at dette kan føre til ubehage hos noen, er ikke denne egenskapen et problem.

Å snakke i søvne kan indikere høyere risiko for utvikling av demens

Dersom man snakker i søvne som voksen, og ikke gjorde det som barn, kan det være alarmerende. Dette er et ganske klart tegn på begynnende degenerative hjerneforandringer. Det kan indikere cerebrovaskulær insuffisiens, aterosklerose i cerebrale kar, samt utvikling av demens, Alzheimers sykdom eller til og med en svulst. I denne situasjonen, bør du forhøre deg med en lege og få henvisning til en undersøkelse, sier somnologer.

Kan du slutte å snakke i søvne

Ved å unngå stress og få tilstrekkelig nok med søvn vil kanskje ikke imponere deg, selv om det er hva de fleste leger anbefaler. Hvis drømmesamtaler plager din partner eller romkamerat, gi ham ørepropper som en gave.

Hvis du er seriøs om å identifisere årsaken til dine nattlige monologer, arranger en mini-etterforskning. Hold en sove dagbok for to uker, registrer tiden du går til sengs og våkner, hva slags drømmer du har, medisiner, mat og drikke du spiser. Vær spesielt oppmerksom på koffeinholdige drikker, te, cola og alkohol. En treningssporer kan hjelpe med denne oppgaven: den registrerer ikke bare varigheten, men også dybden av søvn. For nysgjerrighetens skyld kan du installere et program på smarttelefonen som tar opp samtaler om natten og omgår episoder med stillhet. All denne informasjonen kan vises til søvnlegen.

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.