Angst og søvnproblemer: Vektdyne som en naturlig hjelpemiddel

Klokka er 1 om morgenen. Du fortsetter å slenge og snu. Du kan ikke sove og du stirrer i taket, helt stille og rolig. Tankene dine hopper fra en ting til den andre. I mellomtiden er det bare noen få timer igjen til morgenen. Det er netter når det er en elendig opplevelse. Noen ganger er de dagene du ikke kan sove for hyppige. Som et resultat hviler du ikke godt nok og våkner og føler deg urolig. Hvordan kan du overvinne angst og få mer fredelig søvn hver natt?

Hvordan defineres angst

anxiety disorders

Alle mennesker har bekymringer: det er normalt å være nervøs for en krise, jobb- eller bostedskifte. Men når angsten vår endrer vår normale livsstil, er det verdt å stoppe og tenke på hva som skjer. Ellers kan angst ge grunn til søvnproblemer, tap av sosiale forbindelser, fordøyelsesforstyrrelser og hjertesykdom.

Hva er angst og hva som forårsaker det? Psykologer skiller mellom to typer angsttilstander:

Midlertidig angst

Angst kommer og går uten å ha stor innvirkning på det daglige livet hos en person. Årsakene til situasjonsangst er vanligvis forankret i spesifikke bekymringshendelser. For eksempel bytte av bosted eller arbeid, familieproblemer.

Angst som personlighetstrekk

I dette tilfellet er en person konstant i spent tilstand og reagerer sterkt på alt som skjer i livet. Følelsen av angst utvikler seg gradvis til en lidelse som forstyrrer livet: en person kan ikke sove, kan være redd for å forlate huset eller slutte å gjøre det man liker.

Symptomer av angst

weighted blanket anxiety

Personer som lider av angst klager over en rekke ting, fra mageproblemer til å føle seg veldig sliten. I følge noen beregninger finnes det omtrent hundre mulige symptomer på sykdommen. Vi har valgt de vanligste.

  • Mentale symptomer på angst: konstant følelse av frykt og spenning uten særlig grunn; dårlig konsentrasjon og oppmerksomhet; du kan ikke sove; tårefullhet; manglende evne til å slappe av og delta helt i daglige aktiviteter eller kommunikasjon; behovet for å forsikre andre om at alt er i orden; samtidig gir støtteord ingen lettelse til selv.
  • Fysiske tegn på angst: rask pust og hjerterytme; hodepine; smerter i magen og i hjerteområdet; økt svette; spiseforstyrrelser (økt appetitt eller tap av matlyst); svakhet; skjelving; kvalme; muskelkramper og smerter.

Når du har følgende mentale og fysiske tegn på angst og de varer mer enn seks måneder, kan det være spørs om angst som ikke forsvinner av seg selv. I dette tilfellet kreves det hjelp fra en psykolog eller psykoterapeut.

Hjelpemiddel mot angst: Ro deg ned med mildt trykk

I hjernen til hver person er det et ønske om fysisk forbindelse, klemmer. De er nødvendige for å lindre angst, opprettholde et sunt nervesystem og sjelefred. I praktisk psykologi er det begrepet kroppsrettet terapi, hvor indre problemer (inkludert angst, stress og søvnløshet) leges med berøring, massasje og klemmer. Et mildt trykk på kroppen gir en følelse av varme og trygghet.

Slike teknikker er spesielt nyttige for de som ikke kan sove, ikke vet hvordan man skal bli kvitt angst og lider av det på grunn av ensomhet og mangel på følbar oppmerksomhet. Oftest er dette barn og ungdommer, men terapi er også populært blant de voksne: i den moderne verden, selv blant en stor mengde mennesker, føler mange seg gjenglemt og alene. Dette forårsaker ofte stress, øker angsten og forverrer søvnen.

Å overvinne angst med vektdyne

En studie publisert i Journal of Occupational Therapy in Mental Health rapporterte at 78% av pasienter med angst foretrakk vektdyner som en naturlig hejlpemiddel for å kvitte seg med angst i stedet for å ta medisiner som søvnløshetsbehandling.

I dag regnes bruken av et vektdyne som en av variantene av dyptrykksbehandling, en type terapi som bruker fast, hands-on trykk for å redusere kronisk stress og høye nivåer av angst. Det stimulerer produksjonen av serotonin, melatonin og reduserer nivåene av kortisol. Som et resultat slapper du av, har mindre angst og stress. Men hvordan skjer dette miraklet?

For å fungere ordentlig trenger hjernen vår kontinuerlig informasjon fra de millioner av sensoriske nerveender spredt inne i kroppen vår, kalt proprioceptorer. Deres oppgave er å holde hjernen oppmerksom på hvor kroppen vår er og hva som skjer med den. Hvis datastrømmen som kommer fra proprioceptorer til hjernen er kunstig begrenset, begynner en hel serie med psykiske lidelser og problemer.

Med hjelp av en vektdyne øker vi informasjonsflyten fra sensitive kroppsreseptorer (leger sier – “styrke proprioceptiv tilbakemelding”) og tilfredsstiller “sensorisk sult”. Som et resultat roer vi oss ned, angst og stress reduseres, vi sover bedre og føler oss lykkeligere.

Vektdyne som en naturlig løsning for bedre søvn

Historisk har vektdyner blitt brukt i mange år som et naturlig middel for å hjelpe barn og voksne på autismespekteret med bedre søvn og hvile. Nå har fordelene deres vist seg å hjelpe alle som ikke kan sove – både voksne og barn.

I de verdensomspennende vurderingene sier folk som bruker en vektdyne at den «begrunner» deg, hjelper med å presse kroppen din ned og gir den en all-over beroligende klem når du ikke kan sove og føle angst. Tenk deg hvor lykkelig en baby er i morens armer. Vekten av et slik dyne gir lignende komfort og lindring til nervesystemet.

Vektdyne-entusiaster sier at det lar dem finne ro i sinnet før noen stressende hendelser de har morgenen etter: å gå til legen, en eksamen ved universitetet eller en viktig rapport på jobben.

Når du har det vektdynen i sengen din og kjenner denne berømte klemmen, kan det hende du får den samme opplevelsen som mange andre entusiaster over hele verden. Ved å bruke den som en søvnløshetsbehandling, kommer du at:

  • sovne raskere
  • har dypere søvn med mindre forstyrrelser
  • føle deg mer til ro
  • sove lengre
  • våkne virkelig uthvilt

Det er ingen grunn til å godta enda en søvnløs natt. Grunne en sunnere søvnrutine med en vektdyne og få en fredelig søvn du virkelig fortjener.

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.