bedre søvn

6 grunner til hvorfor du ikke kan sove og tips om håndtering

Ifølge en studie fra Harvard Business Review får ikke 43% av bedriftseiere nok med søvn minst fire dager i uken. Vi tenker bare på forretninger, selv om helsen vår alltid bør komme først. Vi finner stadig grunner til at vi holdt oss oppe sent igjen, selv om vi burde lagt oss for lenge siden. Her er noen vanlige unnskyldninger vi har og tips om hvordan du skal håndtere dem.

«Jeg kunne ikke sove fordi jeg lette etter noe på mobilen.»

Du har sikkert hørt at hvis du ser på skjermen for lenge før du legger deg, blir det vanskeligere å sovne senere. Slik har forskning også bekreftet: Å holde på telefonen har virkelig en negativ effekt på søvn.

Slik gjør du: Lær å tegne grenser. Planlegg dagen din slik at du har god tid til å tilbringe bak skjermen før du legger deg, men la den siste timen for andre aktiviteter: lese, trene eller meditere.

«Jeg kan ikke sove fordi jeg legger meg fortsatt våken.»

Hvis du føler at du har for mye energi til å sovne, kan det være fordi du hadde lav eller overdreven fysisk aktivitet før du gikk til sengs. Begge disse faktorene forårsaker hormonelle endringer og kan forstyrre dine biologiske rytmer.

Slik gjør du: Øv deg på å sovne i løpet av en viss tid. Forskning viser at punktlig søvn under hele uken kan hjelpe deg med å utvikle en sunnere søvnsyklus. Hvis du er usikker på hvor mange timer søvn du trenger for å få nok, kan du prøve å bruke spesielle maskiner til dette formålet.

«Jeg er for nervøs til å sovne.»

Angst og stress er kanskje de vanligste årsakene til søvnløshet blant voksne. Søvn hjelper kroppen vår til å gjenvinne sin styrke og stress forstyrrer dette.

Slik gjør du: Lær deg å forberede deg for sengetid. Et ritual når du legger deg kan hjelpe deg med å få tankene dine bort fra allt stress. Hvis det ikke er nok, kan du prøve en anti-stress vektdyne for å hjelpe deg med å sove bedre og mer avslappet.

«Jeg har enten for varmt eller kaldt i sengen.»

Hvis du ikke klarer å sove på grunn av temperaturen i eller rundt sengen, er det flere mulige løsninger till problemet.

Slik gjør du: Eksperimenter med romtemperatur og sengetøy. Finn et stoff som du synes er best. Prøv deg på en vektteppe.

«Jeg kan ikke sove fordi ryggen eller nakken gjør vondt.»

Ryggsmerter er et alvorlig problem som påvirker lommeboken og produktiviteten. Hvis du lider av det, er det sannsynlig at de gamle madrassene og putene delvis har skylden. Ideelt sett bør du bytte dem hvert tiende år eller oftere.

Slik gjør du: Invester i gode madrasser og puter. Prøv forskjellige varianter og finn det som fungerer best for deg.

«Jeg er forstyrret av støy.»

Forskning viser at støy som forstyrrer sunn søvn kan føre til hjerte- og psykiske problemer.

Slik gjør du: Demp støyen med beroligende lyd. Som et eksempel, prøv hvit støy: Det skaper et enhetlig lydmiljø som vil distrahere deg fra skarpe fremmede lyder eller f.eks. snorking.

Det er mange snublesteiner foran god søvn, og det er mye å overvinne underveis. Fortsett å eksperimentere, så finner du den måten som passer deg best.

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.